Hoppa till huvudinnehåll

Införande av hanteringskostnad för EUR-pall (bytespall)

torsdag 16 juni 2022 - 10:40
eurpall

Från och med 1 juli är vi nödgade att införa en avgift om 30 SEK per hanterad bytespall, från första pallen.
Kunder som inte tillämpar pallbyte berörs ej.

Vi behöver samtidigt justera avgiften för ersättning av saknade bytespallar till 300 SEK/pall (tidigare 180 SEK/pall), med anledning av kraftigt ökade inköpspriser.

För dig som bokar frakter på vår webportal blir det därför viktigt att fylla i korrekt antal bytespall i bokningsformuläret. Detta för att ni ska få ett korrekt pris vid bokningstillfället.

Historia om bytespallen
EUR-pallen togs fram av BT och SJ tillsammans i slutet av 1940-talet för att standardisera lastbärare. Denna blev så uppskattad att den under 50-talet även blev standard för lastbilstrafiken i stora delar av Europa och började då kallades ”europa-pall” eller EUR-pall.
Pallen håller måtten 120x80x14cm och är utformad för att enkelt kunna lasta/lossa gods med gaffeltruck.

Med EUR-pallens framsteg på transportmarknaden antogs ett arbetssätt för att EUR-pallarna inte enbart skulle användas för EN transport, utan åtminstone dussintalet. Ett s.k. bytespallssystem. Hämtar man gods på en godkänd EUR-pall, så skall man ge avsändaren en godkänd pall i retur.
Vid lossning hos mottagaren skall man få en godkänd EUR-pall i retur (ej efter att mottagaren plockat av alla varor från respektive pall, vilket hade lett till väntetid).

I grund och botten är detta ett bra system, men det har också sina baksidor.

Vad är problemet?
Åkerier tvingas uppta sina begränsade lastytor för att utan ersättning transportera travar med tomma bytespall för att hålla systemet levande.

För att åkerier inte ständigt ska behöva transportera tompallar på sina bilar har det istället varit kutym att större terminalverksamheter gett möjlighet till en så kallad ”pallpool”, där åkeriet vid senare tillfälle kan återlämna tompall.
För terminaler har nedsidan på detta varit att man tar risken att man inte får betalt då terminalen sällan har en affärsrelation med det enskilda åkeriet, samtidigt som det är en arbetskrävande administration att hålla koll på vilket åkeri som är skyldigt hur många pall.

Under april-maj har flera terminaler aviserat att de tänker börja ta ut en administrativ avgift för varje åkeri som har en pallpool hos dem. Detta har vi på Transportören full förståelse för.
Samtidigt är det inte heller åkerierna som bör, skall eller komma att bära dessa kostnader.

Redan idag är det ett stort bekymmer att övertala åkerier att lasta/lossa bytespall då det betyder att åkeriet måste transportera travar med tompall utan ersättning, samt bekosta den arbetstid som administrationen av detta medför.
Tvingas de nu också betala avgifter till flertalet olika terminaler förväntar vi oss att de flesta åkerier helt kommer att neka lastning av sådana bokningar.

Den hanteringsavgift vi nu inför syftar till att ersätta åkerierna, så att de kan bära kostnaden för dessa terminalavgifter och fortsätta hålla systemet levande.

Vill du veta mer?

erik-soderstrom

Erik Söderström

Göteborg (HK) Marknadschef, Försäljning

erik [dot] soderstrom [at] transportoren [dot] se 031-705 07 73

Senaste nytt