ANSVAR OCH VILLKOR
När du tar emot ditt gods måste du agera enligt följande:
Om godset är skadat eller kvantiteten inte stämmer måste du agera enligt följande:
ANMÄRKNING
Med en anmärkning på fraktsedeln bevisar du att en skada eller brist fanns vid mottagandet. Transportören AB får dessutom en chans att spåra orsaken och förhindra att det upprepas.
REKLAMATION
Om godset har skador eller brister som varit dolda av emballage och därför inte upptäckts förrän efter uppackning – måste du reklamera skadan skriftligt inom 7 arbetsdagar efter mottagandet. När du anmäler skadan inom denna tid anses skadan vara orsakad under transporten – om inte Transportören AB kan visa motsatsen. Om du däremot reklamerar efter 7 arbetsdagar, är det istället du som ska bevisa att skadan uppkommit under transporten. Den slutliga reklamationsfristen löper ut ett år efter mottagandet.
Transportören AB vill kunna besiktiga skadan. Du får därför inte returnera, sälja eller reparera det skadade godset. Du måste förvara både godset och emballaget väl.
Du måste själv framställa ersättningskrav och styrka kravets storlek.
Du bör bifoga följande handlingar:
Transportören AB kommer att utreda skadan enligt NSAB 2000 med undantag av försäkringsplikt i § 27 C3 (bl a CMR och VTL). Därefter kontaktar vi dig.
Om du har en varuförsäkring ska du anmäla skadan till ditt försäkringsbolag för en snabbare handläggning! Därför rekommenderar Transportören AB dig att alltid vara försäkrad.